V jak Vitapedia

Rozwijajmy wspólnie Vitapedię

Wszystko po to, abyśmy mogli dzielić się z Tobą wiedzą

Acerola

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 08 września 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 8źródła
  • 22badań

Acerola (Malpighia emarginata), nazywana inaczej wiśnią z Barbados to tropikalny owoc pochodzący z Ameryki Południowej i Środkowej, uprawiany również w tropikalnych lub subtropikalnych strefach klimatycznych i na południowych obszarach Chin. Należy do rodziny malpigiowatych (Malpighiaceae). Acerola jest stosowana jako suplement diety i wykorzystywana do wzbogacania produktów spożywczych w witaminę C.

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Nazwa:

Acerola

Alternatywne nazwy:

Wiśnia z Barbados, zachodnio-indyjska wiśnia

Grupa:

Suplementy diety

Bogata w:

Witamina C, polifenole

Właściwości:

Charakterystyczne dla witaminy C: ułatwianie przyswajania żelaza, obniżanie ciśnienia krwi, redukcja poziomu cholesterolu we krwi, wzmocnienie odporności, zmniejszanie ryzyka cukrzycy typu 2, działanie przeciwnowotworowe, zmniejszanie ryzyka chorób neurodegeneracyjnych, budowa kolagenu.

Przeciwwskazania:

Ostrożność powinny zachować kobiety ciężarne i karmiące piersią.

 


W pigułce

  • Acerola to naturalne, jedno z najbogatszych źródeł witaminy C (1225-1770 mg/100 g)
  • Acerola prawdopodobnie może wykazywać właściwości zdrowotne witaminy C (m.in. działanie przeciwnowotworowe, obniżające ciśnienie krwi, redukujące poziom glukozy i cholesterolu we krwi, wzmacniające odporność)
  • Acerola jest sprzedawana jako suplement diety (proszek, kapsułki, sok) i jest wykorzystywana do wzbogacania produktów spożywczych w witaminę C
  • Acerola wydaje się być bezpieczna dla zdrowia, jednak w nadmiarze może powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe (ze względu na wysoką zawartość witaminy C)

Acerola – właściwości

Dotychczas nie przeprowadzono zbyt wielu badań naukowych, które miałyby wykazać działanie zdrowotne aceroli. Jednakże z pewnoscią może wywierać pozytywny wpływ na zdrowie ze względu na wysoką zawartość witaminy C.

Acerola może mieć właściwości zdrowotne zbliżone do witaminy C

Acerola jest ceniona ze względu na bardzo wysoką zawartość witaminy C. Suplementy diety z acerolą są sprzedawane właśnie jako naturalne źródło witaminy C. Stąd w pewnym uproszczeniu można przyjąć, że spożycie odpowiedniej ilości aceroli będzie wykazywać podobny wpływ na zdrowie człowieka, co suplementacja witaminą C.

W przypadku witaminy C stwierdzono szereg korzystnych właściwości:

  • Zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej
  • Obniżenie ciśnienia tętniczego krwi
  • Redukowanie poziomu cholesterolu we krwi
  • Zwiększenie przyswajalności żelaza niehemowego (żelaza pochodzącego z produktów roślinnych)
  • Zmniejszanie ryzyka niektórych nowotworów, w tym raka trzustki, płuc, prostaty, szyjki macicy, piersi
  • Zmniejszenie częstości występowania infekcji układu oddechowego
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 i jej powikłań (retinopatii i nefropatii)
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera
  • Zwiększenie mineralizacji kości i ochrona przed złamaniami i osteoporozą
  • Wpływ na produkcję kolagenu

Acerola – skład

Acerola jest owocem niskokalorycznym

Dostępne dane wskazują, że wartość energetyczna owoców aceroli wynosi tylko 32 kcal/100 g.

Acerola jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy C

Przeprowadzone badania naukowe pokazały, że świeży, dojrzały owoc aceroli może zawierać aż 1225-1770 mg witaminy C w 100 g

Wystarczy więc spożyć ok. 3 owoce, aby w pełni pokryć zapotrzebowanie na witaminę C.

Biorąc pod uwagę przelicznik na 100 g produktu, acerola zawiera:

  • 23-33 razy więcej witaminy C niż pomarańcza
  • 13-19 razy więcej witaminy C niż kiwi
  • 10-14 razy więcej witaminy C niż papryka czerwone

Z kolei szklanka świeżego soku z aceroli (180 ml) może zawierać tyle witaminy C, co 14 litrów soku z pomarańczy.

Do tych porównań trzeba oczywiście podejść z pewnym dystansem. Ponieważ dużo łatwiej zjeść 100 g pomarańczy lub kiwi, niż 100 g aceroli.

Pod względem zawartości witaminy C, z acerolą może równać się tylko camu camu, którego owoce zawierają jeszcze więcej tego składnika.

Acerola poza witaminą C zawiera śladowe ilości pozostałych witamin i składników mineralnych

Poziom witamin (innych niż witamina C) w aceroli jest bardzo niski. Zawartość tych składników wygląda następująco:

Podobnie jest w przypadku składników mineralnych, których bardzo niewiele występujące w aceroli:

Acerola zawiera wiele związków bioaktywnych z grupy polifenoli

W owocach aceroli zidentyfikowano obecność takich polifenoli, jak:

  • Kwas chlorogenowy
  • Kwas p-kumarowy
  • Kwas ferulowy
  • Kaempferol
  • Luteolina
  • Rutyna
  • Apigenina
  • Antocyjaniny (cyjanidyna, 3β-D-glukozyd delfinidyny, floretyna, peonidyna)

Acerola zawiera również karotenoidy, takie jak:

Acerola – szkodliwość

Potencjalne skutki uboczne spożywania aceroli są związane z obecną w niej witaminą C

Zbyt wysokie spożycie witaminy C w postaci różnych preparatów, w tym suplementów diety na bazie aceroli może wywoływać niegroźne, lecz niekomfortowe skutki uboczne, w tym przede wszystkim dolegliwości żołądkowo-jelitowe w postaci:

  • Wzdęć
  • Bólów brzucha
  • Nudności
  • Zgagi

Istnieją również pewne przesłanki naukowe, że regularne spożywanie wysokich ilości witaminy C (>1000 mg/dzień) może przyczyniać się do rozwoju kamieni nerkowychJednakże takie działanie nie zostało jednoznacznie potwierdzone.

Ogólnie organizm człowieka całkiem dobrze radzi sobie z nadmiarem witaminy C i wydala ją wraz z moczem. Stąd pojedyncze, nawet bardzo wysokie dawki C bardzo często nie wywołują żadnych skutków ubocznych.

Acerola – w ciąży

Brakuje danych dotyczących wpływ spożycia aceroli na zdrowie kobiet ciężarnych i karmiących. Pomimo, że acerola prawdopodobnie jest zupełnie bezpieczna, to dla ostrożności, w trakcie ciąży i podczas karmienia piersią nie powinno się jej stosować.

Acerola - jak stosować?

Przyjmuje się, że zalecany dzienny poziom spożycia witaminy C, który wynosi średnio 75-90 mg/dzień wystarcza, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Jednakże coraz częściej mówi się, że aby witamina C wykazywała dodatkowy efekt prozdrowotny, to powinna być dostarczana w wyższych ilościach, na poziomie 200-500 mg/dzień. Niektóre źródła podają, że może to być nawet 1000-2000 mg/dzień.

Jeżeli zdecydujemy się na wybór preparatu z acerolą, to warto zastosować taką porcję produktu, która dostarczy wspomniane ok. 200-500 mg witaminy C. Będzie się ona oczywiście różnić w zależności od danego suplementu. Zwykle są to ok. 2-3 kapsułki dziennie, pół łyżeczki aceroli sprosszkowanej lub kilka łyżeczek soku.

Nie należy przekraczać 2000 mg witaminy C dziennie.

Acerola – jak kupować?

Świeże owoce aceroli są bardzo delikatne i nietrwałe, z tego względu, w tej formie są spożywane głównie na obszarach, na których sa uprawiane. Szeroko dostępne w handlu są z kolei przetworzone owoce, np. w formie zliofilizowanej lub jako skoncentrowany sok z aceroli.

Kupując produkt z acerolą należy zwrócić uwagę, czy na etykiecie podana jest zawartość witaminy C. Jeżeli nie ma takiej informacji, to lepiej wybrać inny produkt, aby mieć pewność, ile rzeczywiście witaminy C jesteśmy w stanie dostarczyć  spożywając wybrany suplement.

Na rynku możemy zwykle spotkać produkty standaryzowane na 25% zawartość witaminy C. Oznacza to, że np. w jednej porcji o masie 500 mg znajduje się 125 mg witaminy C. Nie ma większej różnicy, który produkt wybierzemy - jako kryterium wyboru powinna stanowić cena.

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł


Kategorie: Suplementy diety



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter