Durian

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 13 grudnia 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 9źródła
  • 12badań

Durian to sezonowy owoc tropikalny uprawiany w Azji Południowo-Wschodniej. Pochodzi on z rośliny o nazwie Durian właściwy (Durio zibethinus Murr), należącej do rodziny wełniakowatych (Bombacaceae). Największymi producentami duriana są Malezja, Tajlandia, Indonezja i Filipiny. Jest jednym z najdroższych owoców. Jeden owoc po obraniu (miąższ) waży ok. 500-600 g. Durian jest określany mianem najbardziej śmierdzącego owocu na świecie.

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Nazwa:

Durian

Kalorie:

84-185 kcal/100 g

IG (indeks glikemiczny):

49 (niski)

Bogaty w:

Błonnik pokarmowy, witamina C, witamina B1 i B6, potas, mangan, miedź 

Właściwości:

Działanie przeciwutleniające, możliwa redukcja poziomu cholesterolu, zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym

W ciąży:

Nie ma przeciwwskazań do spożywania

Przeciwwskazania:

Nie należy jednocześnie spożywać owocu duriana i alkoholu


W pigułce

  • Durian jest tropikalnym, kalorycznym owocem (84-185 kcal/100 g) o niskim indeksie glikemicznym (IG = 49)
  • Durian jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego, potasu, miedzi, manganu, witaminy B1 i B6 orazwitaminy C
  • Durian może wzmacniać obronę antyoksydacyjną organizmu i chronić przed wolnymi rodnikami
  • Durian prawdopodobnie może powodować obniżenie poziomu cholesterolu i zapobiegać chorobom układu krążenia
  • Duriana nie należy spożywać jednocześnie z alkoholem, gdyż może to powodować wiele poważnych skutków ubocznych

Co to jest Durian?

Durian to tropikalny owoc, który ze względu na specyficzny smak i zapach oraz wysoką wartość odżywczą, nazywany jest "królem owoców". Alfred Russel Wallace, brytyjski przyrodnik i podróżnik powiedział kiedyś nawet że: "jedzenie duriana to nowe doznanie, którego warto doświadczyć w podróży na wschód".

Durian jest znany przede wszystkim ze swojego odpychającego zapachu. Dla wielu osób nie jest on zupełnie akceptowalny. Określany jest jako połączenie zapachu zepsutego mięsa z serem pleśniowym.

W wielu krajach azjatyckich zabronione jest spożywanie duriana w miejscach publicznych (w tym np. w hotelach, w restauracjach, na lotniskach). Tak, jak np. w krajach europejskich popularne są strefy z zakazem palenia papierosów, tak w Azji powszechne są tabliczki z zakazem wnoszenia i jedzenia duriana.

Naukowcy z niemieckiego Centrum Badawczego Chemii Żywności przebadali owoc duriana pod kątem obecności w nim związków zapachowych. Stwierdzili oni, że durian zawiera 44 związki zapachowe, które odpowiadają m.in. za zapach zgnilizny, miodu, prażonej cebulki, owoców, karmelu, zgniłych jaj (siarkowodów), czy też przyprawy do zup.

Durian cechuje się również kremowo-słodkim smakiem.

Owoce duriana przybierają kulisty, jajowaty i podłużny kształt. Zewnętrzna warstwa charakteryzuje się barwą od zielonej do brązowej. Jadalny miąższ jest koloru żółtego, białego lub czerwonego.

Owoc duriana zazwyczaj spożywa się bezpośrednio tuż po obraniu. W krajach azjatyckich bardzo często dodawany jest również do ryżu, deserów i wypieków.

Jadalną częścią duriana są również pestki.

Durian charakteryzuje się krótkim okresem przydatności do spożycia, który wynosi zaledwie 2-5 dni (w temperaturze pokojowej).

Durian - wartości odżywcze

Durian jest owocem kalorycznym

W porównaniu do innych owoców, durian charakteryzuje się wysoką kalorycznością.

Wartość energetyczna duriana wynosi 84-185 kcal/100 g.

Durian jest źródłem błonnika pokarmowego

Podstawowa wartość odżywcza duriana (w przeliczeniu na 100 g) kształtuje się następująco:

  • Białko - 1,40-3,5 g
  • Tłuszcz - 1,59-5,39 g
  • Węglowodany - 15,65-34,65 g
  • Błonnik pokarmowy - 3,8 g (15,2% RWS)

Owoc ten dostarcza duże ilości błonnika pokarmowego. Warto również zauważyć, że w porównaniu do pozostałych owoców, durian zawiera dużo tłuszczu.

Durian jest źrodłem potasu i miedzi

W durianie znajdują się wysokie ilości niektórych składników mineralnych: potasu, miedzi i manganu.

Zawartość poszczególnych składników (w przeliczeniu na 100 g) wygląda następująco:

Durian zawiera witaminę C i witaminy z grupy B

Wśród witamin obecnych w durianie, najwięcej znajduje się witaminy C i witamin z grupy B, takich jak B1 i B6.

Poziom witamin w durianie przedstawiono poniżej:

Durian dostarcza związki bioaktywne

Durian cechuje się wysoką zawartością związków o silnych właściwościach przeciwutleniających. Należy wymienić tu przede wszystkim składniki z grupy polifenoli:

  • Flawanony (np. hesperydyna)
  • Flawonole (np. kwercetyna, moryna, rutyna, kaempferol, mirycetyna)
  • Flawony (np. luteolina, apigenina)
  • Kwasy fenolowe (kwas cynamonowy, kwas kawowy, kwas p-kumarowy, kwas ferulowy, kwas galusowy, kwas wanilinowy)

Durian dostarcza również niewielkie ilości karotenoidów takich, jak:

Durian - indeks glikemiczny

Durian posiada niski indeks glikemiczny (IG) i średni ładunek glikemiczny (ŁG)

Zgodnie z dostępnymi danymi, durian cechuje się niskim indeksem glikemicznym (IG = 49). Choć warto zaznaczyć, że jest to wartość bliska granicy ze średnim indeksem glikemicznym, który zaczyna się od wartości 56.

Z drugiej strony owoc duriana (porcja 100 g) charakteryzuje się średnim ładunkiem glikemicznym (ŁG = 13,3)

Durian - właściwości

[1] Durian posiada właściwości przeciwutleniające

Durian jest źródłem przeciwutleniaczy takich, jak polifenole i karotenoidy. Za sprawą tych związków wykazuje silne działanie antyoksydacyjne.

W przeprowadzonych badaniach naukowy potwierdzili, że owoc duriana wykazuje zdolność do hamowania aktywności wolnych rodników.

[2] Durian może zmniejszać ryzyko chorób układu krążenia

Na podstawie bogatego składu chemicznego duriana można przypuszczać, że jego spożywanie może przyczyniać się do obniżenia ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

  • Potas - zmniejsza ryzyko udaru mózgu o 21%, obniża również znacząco ciśnienie krwi
  • Witamina B6 - prawdopodobnie może zmniejszać ryzyko zawału mięśnia sercowego i nadciśnienia tętniczego
  • Witamina C - obniża ryzyko udaru mózgu o 19% i choroby wieńcowej o 16%; przyczynia się też do redukcji stężenia cholesterolu

 

Podsumowanie: Durian zawiera wysokie ilości potasu, witaminy B6 i witaminy C, którym udowodniono działanie zapobiegające występowaniu chorób układu krążenia. Jednakże brakuje badań, które mogłoby potwierdzić wprost, że jedzenie owocu durianu będzie obniżału ryzyko rozwoju tych chorób.

[3] Durian może zapobiegać wzrostowi poziomu cholesterolu

Naukowcy zaobserwowali, że owoc duriana może wpływać korzystnie na profil lipidowy krwi.

Odnotowali oni, że zwierzęta, które były na diecie wysokocholesterolowej i jednocześnie otrzymywały owoce, miały niższe stężenie cholesterolu całkowitego, "złego" cholesterolu LDL, a także triglicerydów we krwi, w porównaniu do szczurów, które nie spożywały duriana.

 

Podsumowanie: Badania wykonane na zwierzętach pokazały, że durian może obniżać poziom cholesterolu we krwi. Jednakże obserwacje te wymagają potwierdzenia w badaniach z udziałem ludzi. 

Durian - przeciwwskazania

Durian i alkohol to niebezpieczne połączenie

Naukowcy zaobserwowali, że jednoczesne spożywanie owoców duriana i napojów alkoholowych może powodować poważne działania niepożądane.

Wśród nich wymienia się głównie:

  • Kołatanie serca
  • Zatrzymanie krążenia
  • Nudności
  • Wymioty
  • Zaczerwienienie twarzy
  • Senność

W skrajnych przypadkach takie połączenie może prowadzić również do zgonu.

Autorzy badań sugerują, że efekt ten może wynikać z tego, że związki obecne w durianie prawdopodobnie obniżają aktywność enzymu dehydrogenazy aldehydowej, co prowadzi do wzrostu stężenia aldehydu octowego, który jest dla nas bardziej toksyczny, niż sam etanol.

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł


Kategorie: Owoce



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter