Gruszka

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 01 stycznia 2021

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 3źródła
  • 7badań

Gruszka to jedna z najstarszych roślin uprawnych, należąca do rodziny różowatych (Rosaceae). Gruszki pochodzą z Europy i Azji Zachodniej. Na świecie istnieje kilka tysięcy odmian gruszek, z czego ok. 100 jest uprawianych komercyjnie.

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Nazwa:

Gruszka

Kalorie:

57 kcal/100 g
80 kcal/140 g (1 sztuka)

IG (indeks glikemiczny):

38

Bogata w:

Błonnik pokarmowy, miedź

Właściwości:

Obniżanie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 i udarów mózgu, redukcja ciśnienia tętniczego, wspomagania odchudzania

W ciąży:

Bezpieczna, nie ma przeciwwskazań do spożywania

Przeciwwskazania:

Gruszek nie mogą spożywać osoby, które mają na nie alergię


W pigułce

  • Gruszki to owoce niskokaloryczne (ok. 80 kcal/sztuka) o niskim indeksie glikemicznym (IG = 38)
  • Gruszki są dobrym źródłem błonnika i miedzi
  • Spożywanie gruszek może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi
  • Regularne jedzenie gruszek może zmniejszać ryzyko cukrzycy typu 2 i udarów mózgu
  • Gruszki mogą w niewielkim stopniu wspomagać odchudzanie

Gruszki: wartości odżywcze

Gruszki są niskokaloryczne

Gruszki nie dostarczają wysokich ilości kalorii. Ich wartość energetyczna wynosi 57 kcal/100 g.

Zakładając, że 1 gruszka waży 140 g, to wówczas jej kaloryczność kształtuje się na poziomie 79,8 kcal.

Gruszki są zasobne w błonnik pokarmowy

Gruszki charakteryzują się wysoką zawartością błonnika pokarmowego. Spośród makroskładników, dostarczają również dużo węglowodanów.

Podstawowa wartość odżywcza gruszek (w przeliczeniu na 1 sztukę = 140 g) wygląda następująco:

  • Białko - 0,5 g
  • Tłuszcz - 0,2 g
  • Węglowodany - 21,3 g
  • Błonnik pokarmowy - 4,3  g (17,2% RWS)

Gruszki zawierają stosunkowo niewielkie ilości składników mineralnych

W składzie gruszek można wyróżnić wiele składników mineralnych, jednakże ich stężenie nie jest zbyt duże.

Zawartość poszczególnych tych związków (w przeliczeniu na 1 sztukę = 140 g) kształtuje się następująco:

Gruszki dostarczają różnych witamin

Gruszki zawierają w swoim składzie wiele witamin, choć ich poziom jest stosunkowo niski i wygląda jak poniżej:

W gruszkach znajdują się związki bioaktywne

Jedzenie gruszek wiąże się z dostarczeniem przeciwutleniaczy, w tym m.in. polifenoli takich jak:

  • Kwas chlorogenowy
  • Kwas kawowy
  • Kwas p-kumarowy
  • Arbutyna
  • Katechina
  • Epikatechina

Gruszka posiada niski indeks (IG) i ładunek glikemiczny (ŁG)

Zgodnie z dostępnymi informacjami, indeks glikemiczny gruszki wynosi 38 (IG = 38), co pozwala zakwalifikować ten owoc do produktów o niskim IG.

Jednocześnie gruszki charakteryzują się niskim ładunkiem glikemicznym (ŁG). Ładunek glikemiczny dla 1 gruszki wynosi 8,1 (ŁG = 8,1).

Gruszki: właściwości

Lista potwierdzonych właściwości gruszki: 

Gruszki mogą zmniejszać ryzyko cukrzycy

W 2017 roku na łamach czasopisma Food & Function opublikowane zostały wyniki metaanalizy, które pokazały, że regularne spożywanie gruszek i jabłek może zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 (o 3-14%).

Gruszki przyczyniają się do obniżenia ciśnienia krwi

W jednym z badań naukowych zauważono, że codzienne spożywanie 2 sztuk gruszek może wpłynąć na obniżenie skurczowego ciśnienia krwi (średnio o 5 mmHg).

Gruszki chronią przed udarem mózgu

Dane pochodzące z 2014 roku, które zostały opublikowane na łamach czasopisma Stroke dowiodły, że spożywanie gruszek i jabłek może przyczynić się do obniżenia ryzyka wystąpienia udarów mózgu o 12%.

Gruszki mogą wspomagać odchudzanie

Na podstawie przeprowadzonych dotychczas badań naukowych można wskazać, że gruszki są cennym składnikiem diety osób, które planują zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Naukowcy zaobserwowali, że u osób, do których diety włączono gruszki, nastąpiło nieznacznie obniżenie masy ciała.

Przeciwwskazania

Niektóre osoby są uczulone na gruszki

Alergia na gruszki może objawiać się wystąpieniem m.in.:

  • Nieżytu nosa
  • Pokrzywki
  • Swędzenia lub mrowienia w okolicach ust
  • Obrzęku twarzy, warg lub języka
  • Nudności, biegunek i wymiotów
  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł


Kategorie: Owoce



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter