Pestki dyni

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 08 listopada 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 5źródła
  • 10badań

Pestki dyni to pestki pozyskane z różnych gatunków dyni (np. Cucurbita maxima, Cucurbita pepo, Cucurbita moschata).

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Grupa:

Bakalie

Kalorie:

574 kcal/100 g
86 kcal/1 garść (15 g)

IG (indeks glikemiczny):

10

Bogate w:

Jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, magnez, cynk

Właściwości:

Poprawia zdrowie układu krążenia, wpływa korzystnie na kości, zapewnia prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych, zwiększa odporność i płodność u mężczyzn

W ciąży:

Bezpieczne, nie ma przeciwwskazań do spożywania

Przeciwwskazania:

Brak


W pigułce

  • Pestki dyni to wysokoodżywczy produkt zawierający duże ilości zdrowego tłuszczu, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego
  • Pestki dyni dostarczają wysokich ilości kalorii - 86 kcal/garść
  • Spożywanie pestek dyni nie powoduje skutków ubocznych

Pestki dyni - kalorie i indeks glikemiczny

Pestki dyni zawierają dużo kalorii

Pestki dyni są produktem wysokokalorycznym. Wartość energetyczna pestek dyni wynosi 574 kcal/100 g.

Zgodnie z tym, 1 porcja pestek dyni (1 garść = 15 g) dostarcza ok. 86 kcal.

Pestki dyni mają niski indeks (IG) i ładunek glikemiczny (ŁG)

Pestki dyni charakteryzują się bardzo niskim indeksem glikemicznym, który wynosi 10 (IG = 10).

Jednocześnie pestki dyni mają bardzo niski ładunek glikemiczny. Dla porcji pestek wynosi on zaledwie 0,22 (ŁG = 0,22).

Pestki z dyni - wartości odżywcze

Pestki dyni są źródłem tłuszczu

W pestkach dyni znajdują się wysokie ilości tłuszczu. W 100 g pestek znajduje się 49 g tłuszczu, co oznacza, że połowę ich masy stanowi właśnie tłuszcz.

W 1 garści pestek (15 g) znajduje się 7,36 g tłuszczu.

Tłuszcz obecny w pestkach dyni składa się głównie z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (głównie kwasu oleinowego) i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (dominuje tu kwas linolowy).

Rozkład kwasów tłuszczowych kształtuje się następująco (dla 100 g pestek):

  • Nasycone kwasy tłuszczowe - 8,54 g
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe - 15,7 g
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe - 19,9 g

Pestki dyni zawierają stosunkowo dużo białka i błonnika

W 1 garści pestek dyni znajduje się 4,5 g białka.

Pestki cechują się również stosunkowo wysoką zawartością błonnika pokarmowego - 1 g w porcji.

Pestki dyni są bogate w składniki mineralne

Pestki dyni zawierają w swoim składzie wysokie ilości niektórych składników mineralnych. Należy wymienić tu przede wszystkim:

W mniej znaczących ilościach, w pestkach dyni występują również:

  • Wapń - 7,8 mg/garść
  • Sód - 2,7 mg/garść
  • Miedź - 0,19 mg/garść
  • Selen - 1,4 µg/garść

W pestkach dyni znajdują się niewielkie ilości witamin:

Pestki dyni - właściwości

Magnez obecny w pestkach dyni pełni wiele ważnych funkcji

Zapewnienie właściwego spożycia magnezu jest niezbędne dla naszego zdrowia.

1 garść pestek dyni pokrywa dzienne zapotrzebowanie osób na magnez w wysokości aż 20-25%.

Na podstawie przeprowadzonych badań naukowych można jednoznacznie zauważyć, że magnez wykazuje szeroki wpływ na organizm człowieka:

  • Bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych
  • Odpowiada za skurcze mięśnie
  • Wzmacnia kości
  • Przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi
  • Łagodzi objawy migreny i depresji
  • Przyczynia się do mniejszego ryzyka udaru mózgu i chorób serca
  • Redukuje ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Pestki dyni to również dobre źródło cynku (1 garść pokrywa zapotrzebowanie na ten składnik w 10-15%). Jaką rolę pełni cynk w naszym ustroju?

  • Wspomaga odporność
  • Bierze udział w odczuwaniu smaku i zapachu
  • Zapewnia prawidłowy wzrok
  • Działa przeciwnowotworowo
  • Zwiększa płodność u mężczyzn

Przeciwwskazania

Spożywanie pestek dyni nie wiąże się z istotnymi skutkami ubocznymi

Warto jednak pamiętać, że są one kaloryczne i spożywane w nadmiarze, mogą powodować dodatki bilans energetyczny, przyczyniający się do wzrostu masy ciała.

Należy również dodać, że zawierają one stosunkowo dużo błonnika, stąd u osób sięgających po ich wysokie ilości mogą wystąpić pewne dolegliwości żołądkowo-jelitowe, w postaci np. wzdęć i gazów.

Pestki w dyni - w ciąży

Nie ma żadnych przeciwwskazań do spożywania pestek dyni w ciąży.

Jak przechowywać pestki dyni

Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, pestki dyni powinny być przechowywane w szczelnie zamkniętych pojemnikach, najlepiej z dala od źródła ciepła i światła.

Pestki dyni można przechowywać również w lodówce.

Więcej podobnych treści

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł

  • https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/784457/nutrients
  • https://foodstruct.com/food/pumpkin-seed
  • Mi Young Kim i wsp.: Comparison of the chemical compositions and nutritive values of various pumpkin (Cucurbitaceae) species and parts. Nutr Res Pract., 2012, 6(1), 21–27.
  • Jiang Zhao i wsp.: Zinc levels in seminal plasma and their correlation with male infertility: A systematic review and meta-analysis. Sci Rep., 2016, 6, 22386.
  • Emily K. Tarleton i wsp.: Role of magnesium supplementation in the treatment of depression: A randomized clinical trial. PLoS One., 2017, 12(6), e0180067.
  • Gerry K. Schwalfenberg i wsp.: The Importance of Magnesium in Clinical Healthcare. Scientifica (Cairo)., 2017, 2017, 4179326.

Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter