V jak Vitapedia

Rozwijajmy wspólnie Vitapedię

Wszystko po to, abyśmy mogli dzielić się z Tobą wiedzą

Miód gryczany

  • Bartosz Kulczyński

    autor:

    Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 08 października 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 6źródła
  • 9badań

Miód gryczany to miód pozyskiwany z nektaru gryki zwyczajnej. Miód gryczany charakteryzuje się ciemnobrązową-ciemnoherbacianą barwą. Ma specyficzny, słodki, ostry i delikatnie piekący smak, nieco przypominający melasę. Cechuje się wyczuwalnym zapachem gryki. Po skrystalizowaniu ma konsystencję gruboziarnistą. Jest zbierany pod koniec lipca.

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Nazwa:

Miód gryczany

Grupa:

Miody

Kalorie:

286 kcal/100 g
71,5 kcal/łyżka (25 g)

Bogaty w:

Węglowodany (fruktoza, glukoza), polifenole (m.in. kwas galusowy, kwas kawowy, kwas protokatechowy)

Właściwości:

Silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwutleniające, łagodzenie kaszlu.

W ciąży:

Nie ma przeciwskazań do spożywania.

Przeciwwskazania:

Dzieci do 1. roku życia, osoby cierpiące na nietolerancję fruktozy i fruktozemię.


W pigułce

  • Miód gryczany to miód otrzymywany z nektary gryki zwyczajnej, którego kaloryczność wynosi 286 kcal/100 g
  • Indeks glikemiczny miodu to 55, zaś ładunek glikemiczny (dla porcji 25 g) to 10,5
  • Miód gryczany zawiera wysoką zawartość cukrów (ok. 75 g)
  • Miód gryczany jest bogatym źródłem polifenoli (jest ich więcej niż w innych rodzajach miodów)
  • Miód gryczany cechuje się wysoką aktywnością przeciwbakteryjnę i właściwościami przeciwutleniającymi, które są wyższe od innych miodów
  • Prawdpodobnie spożywanie miodu gryczanego może być pomocne w łagodzeniu kaszlu
  • Mówi się, że miód gryczany wspomaga układ krążenia, a także, że jest pomocny w leczeniu niedokrwistości. Jednakże informacje te nie zostały potwierdzone w badaniach naukowych
  • Miód gryczany (jak i inne rodzaje miodów) nie może być spożywany przez dzieci poniżej 1. roku życia, ze względu na ryzyko zatrucia bakterią wytwarzającą toksynę botulinową
  • Ze względu na wysoką zawartość fruktozy, miodu gryczanego nie mogą spożywać osoby z nietolerancją fruktozy i fruktozemią
  • Kobiety ciężarne bez obaw o swoje zdrowie mogą spożywać miód gryczany

Kalorie i Ig

Miód gryczany jest kaloryczny

Miód grayczany (podobnie jak inne rodzaje miodów) charakteryzuje się stosunkowo wysoką kalorycznością.

Wartość energetyczna miodu gryczanego wynosi ok. 286 kcal/100 g. Oznacza to, że jedna łyżka miodu gryczanego (25 g) dostarcza 71,5 kcal.

Miód posiada umiarkowany indeks glikemiczny (IG) i ładunek glikemiczny (ŁG)

Dostępne dane wskazują, że indeks glikemiczny (IG) miodu wynosi 55 (IG = 55)

Zgodnie ze skalą indeksu glikemicznego, wartość ta kwalifikuje się pod "niski indeks glikemiczny". Warto jednak zwrócić uwagę, że "średni indeks glikemiczny" rozpoczyna się od wartości "56", czyli bardzo bliskiej dla miodu.

Z kolei obliczony ładunek glikemiczny (ŁG) dla porcji miodu (1 łyżki) wynosi 10,5 (ŁG = 10,5).

Wartość ta klasyfikuje miód jako produkt o średnim łaunku glikemicznym.

Uwaga: Należy podkreślić, że podane wartości dla IG i ŁG dotyczą miodów ogółem. Nie ma dostępnych danych dla poszczególnych rodzajów miodów.

Wartości odżywcze

Miód gryczany zawiera głównie węglowodany

Miód gryczany, podobnie jak inne rodzaje miodów jest źródłem węglowodanów. W 100 g produktu znajduje się ok. 75 g węglowodanów.

Wśród węglowodanów obecnych w miodzie gryczanym przeważa fruktoza (ok. 36,4-48 g/100 g). W nieco mniejszych ilościach występuje glukoza (ok. 22-34,8 g/100 g).

Miód gryczany jest bogatym źródłem polifenoli

Dane literaturowe wskazują, że w miodzie gryczanym znajdują się wysokie ilości związków z grupy polifenoli. Stwierdzono obecność m.in. takich związków, jak:

  • Kwas kawowy
  • Kwas protokatechowy
  • Kwasy hydroksybenzoesowy
  • Kwas syringowy
  • Kwas p-kumarowy
  • Kwas ferulowy
  • Kwas chlorogenowy
  • Kwas galusowy

Przperowadzone badania wykazały, że miód gryczany charakteryzuje się wyższą zawartością związków polifenolowych, w porównaniu do innych rodzajów miodów.

Miód gryczany zawiera stosunkowo mało składników mineralnych

Co prawda miód gryczany posiada w swoim składzie wiele różnych składników mineralnych, to jednak ich stężenie nie jest szczególnie wysokie.

Zawartość składników mineralnych kształtuje się następująco:

  • Wapń - 153 mg/100 g
  • Magnez - 31,6 mg/100 g
  • Sód - 38,5 mg/100 g
  • Potas - 39,1 mg/100 g
  • Żelazo - 0,37 mg/100 g
  • Mangan - 0,68 mg/100 g
  • Cynk - 0,75 mg/100 g
  • Miedź - 0,03 mg/100 g

Jakie właściwości ma miód gryczany?

Miód gryczany jednym z najbardziej cenionych miodów

Miodowi gryczanemu przypisuje się szereg właściwości prozdrowotnych. Informacje zamieszczone w artykułach naukowych wskazują, że miód gryczany może wpływać korzystnie na zdrowie człowieka, m.in. poprzez:

  • Poprawę elastyczności i wytrzymałości naczyń krwionośnych (ma pozytywne działanie na układ krążenia)
  • Wspomaganie leczenia niedokrwistości z niedoboru żelaza (przyczynia się do zwiększenia poziomu hemoglobiny)
  • Działanie ochronne na wątrobę
  • Poprawę stanu zdrowia u osób z infekcjami (wspomaga odporność)
  • Zapobieganie niektórym rodzajom nowotworów
  • Odbudowę kości po przebytych złamaniach

Trzeba jednak podkreślić, że brakuje badań naukowych przeprowadzonych z udziałem ludzi, które umożliwiłyby potwierdzenie wspomnianych właściwości.

Miód gryczany ma silne działanie bakteriobójcze

Szereg przeprowadzonych badań naukowych udowodnił, że miód gryczany ma silne działanie przeciwbakteryjne. Wykazano jego skuteczność działania m.in. w stosunku do takich bakterii chorobotwórczych, jak:

  • Clostridium difficile
  • Staphylococcus aureus
  • Pseudomonas aeruginosa
  • Enterococcus faecalis
  • Klebsiella pneumoniae
  • Staphylococcus epidermidis

Przeprowadzone badania pokazały, że miód gryczany posiada wyższą aktywność antybiotykową, niż większość innych miodów, w tym:

  • Miód spadziowy
  • Miód lipowy
  • Miód wrzosowy
  • Miód rzepakowy
  • Miody wielokwiatowe
  • Miody nektarowe i akacjowe

Wyższy potencjał antybiotykowy stwierdzono w przypadku miodu nawłociowego.

Miód gryczany cechuje się wysokim potencjałem przeciwutleniającym

Jak wskazuje aktualny stan wiedzy, miód gryczany posiada silne właściwości antyoksydacyjne.

Jest on skuteczny w zwalczaniu wolnych rodników, których nadmiar w organizmie może być przyczyną rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych.

Warto zauważyć, że aktywność przeciwutleniająca miodu gryczanego jest wyższa od innych rodzajów miodów.

Miód gryczany na kaszel i przeziębienie

Wyniki jednego badania naukowego pokazały, że spożywanie miodu gryczanego spowodowało złagodzenie objawów nocnego kaszlu i trudności ze snem, spowodowanych infekcję górnych dróg oddechowych u dzieci.

Uwaga

uwaga!

Pomimo pewnych właściwości zdrowotnych, miód gryczany powinien być spożywany w umiarkowanych ilościach ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych.

Przeciwwskazania

Miodu gryczanego (jak również każdego innego rodzaju miodu) nie powinny spożywać niemowlęta/dzieci (do 1 roku życia) ze względu na możliwość występowania w nim bakterii chorobotwórczych (Clostridium botulinum), które mogą powodować tzw. botulizm dziecięcy.

Miód gryczany jest źródłem fruktozy i z tego względu nie powinien być spożywany przez osoby cierpiące na nietolerancję fruktozy lub fruktozemię.

Nie ma przeciwwskazań do spożywania miodu w trakcie ciąży.

Jak spożywać miód gryczany?

Miód gryczany, podobnie jak inne rodzaje miodów może być szeroko wykorzystywany w kuchni. Sprawdza się jako produkt słodzący w:

  • Deserach
  • Owsiankach
  • Naleśnikach
  • Gofrach
  • Wypiekach
  • Koktajlach

Miód gryczany można stosować również jako dodatek do napojów (np. herbaty), mięsa (np. żeberek, w połączniu z piwem) a nawet do serów i sosu BBQ.

Uwaga

uwaga!

Pamiętaj jednak, jeżeli chcesz wykorzystać właściwości zdrowotne miodu, to nie może być on poddawany działaniu podwyższonej temperatury (40°C lub więcej). Zbyt wysoka temperatura powoduje utratę jego działania prozdrowotnego, gdyż dochodzi do zniszczenia korzystnych dla zdrowia związków.

Gdzie przechowywać miód gryczany?

Miód gryczany powinien być przechowywany w ciemnym i chłodnym miejscu (nie więcej niż 18°C).

W przypadku jego przechowywania w temperaturze pokojowej, może rodzielić się na dwie warstwy, choć nie ma to wpływu na jego potencjał zdrowotny.

  • Bartosz Kulczyński

    autor:

    Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł


Kategorie: Produkty spożywcze



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter