V jak Vitapedia

Rozwijajmy wspólnie Vitapedię

Wszystko po to, abyśmy mogli dzielić się z Tobą wiedzą

Sukraloza (E955)

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 25 kwietnia 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 34źródła
  • 1badań

Sukraloza (E955) to odkryta w 1976 roku przez brytyjskich naukowców substancja intensywnie słodząca, zbliżona budową do sacharozy. W odróżnieniu od sacharozy, w jej budowie chemicznej trzy grupy hydroksylowe zostały podstawione atomami chloru. W pewnym obrazowym uproszczeniu można stwierdzić, że sukraloza to chlorowana sacharoza

Wpływ na zdrowie:

Neutralny

Nazwa:

Sukraloza

Alternatywne nazwy:

E955

Grupa:

Dodatek do żywności

Sposób otrzymywania:

Powstaje na drodze chemicznej poprzez chlorowanie sacharozy

ADI (dopuszczalne spożycie):

ECFA: 15 mg / kg masy ciała / dzień; FDA: 5 mg / kg masy ciała / dzień

Szkodliwość:

Bezpieczna dla zdrowia

Gdzie występuje:

Napoje gazowane, dżemy, piwo, słodzik stołowyJ

 


W pigułce

  • Sukraloza to sztucznie otrzymywana substancja słodząca będąca dodatkiem do żywności (E955)
  • Sukraloza jest ok. 600-krotnie słodsza od cukru stołowego
  • Sukraloza może być szeroko stosowana m.in. do produktów piekarskich i napojów
  • Sukraloza dostępna jest w sprzedaży pod nazwą handlową Splenda®
  • Dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) dla sukralozy wynosi 5-15 mg/kg masy ciała
  • Sukraloza jest bezpieczna w spożyciu i nie wywołuje skutków ubocznych

Sukraloza - kalorie i IG

Sukraloza nie zawiera kalorii

Sukraloza, pomimo, że budową przypomina sacharozę, to nasz organizm nie rozpoznaje jej jako cukier i nie metabolizuje (nie przetwarza) jej. W konsekwencji sukraloza nie dostarcza w ogóle żadnych kalorii. Z tego też względu może być wykorzystywana m.in. przez osoby będące na diecie odchudzającej. Jednakże należy podkreślić, że sukraloza sama w sobie nie powoduje obniżenia masy ciała.

Sukraloza a poziom cukru we krwi

Stwierdzono, że sukraloza nie powoduje wzrostu poziomu glukozy we krwi i z tego też względu teoretycznie mogłaby być zalecana osobom cierpiącym na cukrzycę, jako zamiennik tradycyjnego cukru. Indeks glikemiczny sukralozy wynosi 0

Jednakże w jednym badaniu zauważono, że osoby, którym podawano sukralozę przed spożyciem glukozy miały wyższy poziom cukru i insuliny we krwi, w porównaniu do osób, które przed przyjęciem glukozy otrzymały wodę. Może to sugerować, że jednak sukraloza może mieć pewien wpływ na stężenie glukozy we krwi. Pomimo tego, na tę chwilę raczej nie ma powodów do zmartwień, ponieważ dotychczas nie odnotowano takiego efektu w innych badaniach.

Należy zwrócić uwagę, że sukraloza sprzedawana jest zwykle pod nazwą handlową Splenda® – produktu, który w swoim składzie jako substancję wypełniającą zawiera maltodekstryny. Związki te w odróżnieniu od sukralozy podnoszą poziom glukozy we krwi. Jaki z tego wniosek? Sukraloza sama w sobie nie wpływa na stężenie cukru we krwi, ale produkt, w postaci którego jest sprzedawana – już niestety tak. Dlatego sukraloza jako Splenda® nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób z cukrzycą.

Sukraloza – właściwości technologiczne

Sukraloza jest 600 razy słodsza od cukru

Sukraloza cechuje się bardzo słodkim smakiem. Według danych literaturowych, sukraloza jest 600-krotnie słodsza od sacharozy. Zaletą sukralozy jest fakt, że po spożyciu nie daje gorzkiego posmaku, jak ma to miejsce w przypadku innych substancji intensywnie słodzących.

W ocenie wielu osób, sukraloza pod względem swojego profilu smakowego bardzo dobrze naśladuje tradycyjny cukier.

Sukraloza jest odporna na wysoką temperaturę i niskie pH

Sukraloza może być z powodzeniem wykorzystywana w wielu różnych produktach spożywczych dlatego, że jest odporna na działanie wysokiej temperatury. Pod wpływem temperatury nie traci ona swojego słodkiego smaku. Może być dodawana podczas gotowania, pieczenia, czy też może być stosowana w produktach pasteryzowanych.

Sukraloza jest również stabilna w produktach o niskim pH. Z tego względu może być z powodzeniem stosowana np. w kwaśnych, gazowanych napojach.

Sukraloza jest dobrze rozpuszczalna w wodzie, dzięki czemu można ją stosować do posłodzenia herbaty, napojów, soków, smoothies.

Sukraloza jest również odporna na długie przechowywanie. W przeprowadzonych badaniach wskazano, że przechowywanie sukralozy w różnych warunkach pH (pH: 3, 4, 6 i 7) w temperaturze 20ºC przez 52 tygodnie nie spowodowało utraty jej smaku słodkiego.

Sukraloza wzmacnia słodkość innych substancji słodzących

Sukraloza w połączeniu z substancjami słodzącymi takimi jak: acesulfam K, cyklaminian, sacharyna i fruktoza wykazuje synergizm smakowy. Oznacza to, że połączenie tych składników wywołuje słodkość większą, niż gdyby stosować te substancje oddzielnie.

Sukraloza – zastosowanie

Sukraloza jest dodatkiem do żywności (E 955) o właściwościach słodzących

Sukraloza jest substancją intensywnie słodzącą, stosowaną jako dodatek do żywności pod numerem E 955. Na rynku produktów spożywczych występuje powszechnie pod nazwą Splenda®. W warunkach domowych, sukraloza wykorzystywana jest jako słodzik stołowy. Występuje ona w postaci białego, sypkiego proszku, praktycznie pozbawionego zapachu. Sukraloza jest szczególnie popularna w USA. W Polsce natomiast wśród substancji intensywnie słodzących dominują głównie aspartam i acesulfam K.

W jakich produktach może znajdować się sukraloza?

Unijne prawo zezwala, aby sukraloza mogła być dodawana do takich produktów spożywczych m.in., takich jak:

  • Fermentowane przetwory mleczne z dodatkami smakowymi lub środkami aromatyzującymi o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (400 mg/kg)
  • Lody spożywcze o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (320 mg/kg)
  • Słodko-kwaśne marynaty owocowe i warzywne (180 mg/kg)
  • Owoce w puszkach lub w słoikach o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (400 mg/kg)
  • Dżemy, galaretki i marmolady o obniżonej wartości energetycznej (400 mg/kg)
  • Wyroby kakaowe i czekoladowe o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (800 mg/kg)
  • Wyroby cukiernicze bez dodatku cukru (1000 mg/kg)
  • Pastylki i drażetki odświeżające oddech, bez dodatku cukru (2400 mg/kg)
  • Gumy do żucia bez dodatku cukru (3000 mg/kg)
  • Słodko-kwaśne konserwy i prezerwy rybne, marynaty rybne, skorupiaki i mięczaki (120 mg/kg)
  • Słodziki stołowe w postaci płynnej, w postaci proszku, w tabletkach (quantum satis)
  • Musztarda (140 mg/kg)
  • Zupy o obniżonej wartości energetycznej (45 mg/kg)
  • Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego (400 mg/kg)
  • Dietetyczne środki spożywcze stosowane w dietach przeznaczonych do kontrolowania masy ciała, całkowicie zastępujące dzienne posiłki lub poszczególne posiłki (320 mg/kg)
  • Nektary owocowe o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (300 mg/kg)
  • Piwo o obniżonej wartości energetycznej (10 mg/kg)
  • Cydr i perry (50 mg/kg)
  • Przekąski na bazie ziemniaków, zbóż, mąki lub skrobi (200 mg/kg)
  • Przetworzone orzechy (200 mg/kg)
  • Desery o obniżonej wartości energetycznej lub bez dodatku cukru (400 mg/kg)

Szacuje się, że sukraloza występuje w ponad 5000 produktach na świecie

Sukraloza jest zawarta zarówno w Farmakopei Amerykańskiej jak i Farmakopei Europejskiej, gdzie dopuszczono jej stosowanie jako substancji pomocniczej w różnych środkach farmaceutycznych. Sukraloza niejednokrotnie wykorzystywana jest w produkcji tabletek witaminowych, czy też pastylek do ssania.

Sukraloza – szkodliwość

Sukraloza jest słabo przyswajana przez organizm człowieka

Tylko ok. 11-27% spożytej sukralozy jest wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Pozostała, większa część sukralozy w postaci niezmienionej jest wydalana z organizmu wraz z kałem. Z kolei zaabsorbowana (wchłonięta) sukraloza dostaje się do krwi i następnie w znacznym stopniu jest usuwana z organizmu wraz z moczem. Ostatecznie sukraloza nie ulega bioakumulacji (odkładaniu się) w naszym organizmie.

Sukraloza jest bezpieczna w spożyciu

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA, ang. Food and Drug Administration) opierając się na wielu badaniach naukowych uznała, że sukraloza jest bezpieczna do spożycia przez ludzi. Panel Ekspertów nie stwierdził, aby sukraloza wywoływała jakiekolwiek szkodliwe działanie.

W badaniach na szczurach nie zauważono, aby sukraloza miała właściwości rakotwórcze. Nie wykazano też, aby sukraloza miała jakikolwiek negatywny wpływ na płodność i reprodukcję. Nie stwierdzono również działania genotoksycznego i mutagennego

Według danych literaturowych, sukraloza nie wykazuje działania neurotoksycznego

Nie powoduje ona również rozwoju próchnicy.

Ze względu na bezpieczeństwo spożycia sukralozy, została ona dopuszczona do stosowania w ponad 100 krajach na świecie, w tym w USA i Unii Europejskiej

W doświadczeniu przeprowadzonym na zwierzętach zaobserwowano, że podawanie słodzika o nazwie Splenda® (zawierającego sukralozę) spowodowało obniżenie poziomu dobroczynnych dla naszego organizmu bakterii, takich jak: bifidobakterie i bakterie kwasu mlekowego. Jednakże brakuje badań naukowych, które potwierdziłyby takie działanie wśród ludzi.

Pomimo, że uważa się, że sukraloza jest stabilna w wysokiej temperaturze, to coraz częściej naukowcy zwracają uwagę, że wysoka temperatura może powodować rozpad sukralozy i powstawanie szkodliwych dla zdrowia związków polichlorowanych.

Dopuszczalna dzienna dawka sukralozy wynosi 5-15 mg/kg masy ciała

Amerykańska instytucja związana z bezpieczeństwem żywności (FDA) określiła dla sukralozy dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) na poziomie 5 mg/kg masy ciała. Dla przykładu oznacza to, że osoba dorosła o masie ciała 70 kg może każdego dnia spożyć 350 mg (0,35 g) sukralozy.  Z kolei Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA) ustalił wyższą dopuszczalną dzienną dawkę, która wynosi 15 mg/kg masy ciała.

Sukraloza – w ciąży

Naukowcy podają, że sukraloza nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie kobiet ciężarnych i noworodków. Sukraloza nie oddziałuje w żaden negatywny sposób na rozwój płodu i nie jest przyczyną występowania wad wrodzonych.

Sukraloza – kupowanie i przechowywanie

Gdzie i w jakiej formie można kupić sukralozę?

Dla odbiorców detalicznych, sukraloza jest dostępna w sprzedaży pod nazwą handlową Splenda®. Zwykle występuje ona w formie tabletek, proszku i saszetek. Najłatwiej dostać Splendę w sklepach internetowych. Stosunkowo rzadko można ją spotkać na półkach sklepowych różnych sieci handlowych.

Należy zaznaczyć, że produkt Splenda® poza sukralozą zawiera w swoim składzie również maltodekstrynę – substancję stosowaną jako wypełniacz.

W niektórych sklepach internetowych istnieje możliwość zakupu sukralozy w czystej postaci, bez wypełniaczy.

Jak przechowywać sukralozę?

Sukralozę zaleca się przechowywać w suchych miejscach.

Jaka jest cena sukralozy?

Opakowanie 100 tabletek kosztuje ok. 10-11 zł, zaś paczka zawierająca 65 g proszku to koszt rzędu ok. 12-14 zł. Cena pudełka, w którym znajduje się 100 saszetek wynosi ok. 29-30 zł. Ceny te dotyczą produktu Splenda®.

Sukraloza sprzedawana bez wypełniaczy jest zdecydowanie droższa (ok. 45-48 zł za opakowanie 50 g), jednakże wystarcza też na wiele dłużej. W pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że 1 opakowanie (50 g) czystej sukralozy odpowiada aż 30 kg tradycyjnego cukru.

Sukraloza – jak stosować

Sposób dawkowania sukralozy powinien być zawsze podany na opakowaniu produktu. Bardzo często na etykiecie słodzików widnieje informacja, ile tabletek lub saszetek słodzika odpowiada 1 łyżeczce cukru.

W przypadku sukralozy (Splenda®), 1 tabletka produktu równoznaczna jest zazwyczaj 1 łyżeczce cukru stołowego (5 g).

Z kolei 1 saszetka sukralozy (Splenda®) to równowartość 2 łyżeczek lub 1 łyżki cukru (ok. 10 g).

W opakowaniach z sukralozą bez wypełniaczy zawsze powinna znajdować się odpowiednia miarka wraz z informacją stosowania. Wadą czystej sukralozy jest fakt, że dosyć trudno jest odmierzyć jej właściwą dawkę, ponieważ stosuje się ją w bardzo niewielkich ilościach.

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł


Kategorie: Substancje słodzące



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter