Zielona kawa

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Zielona kawa

Ostatnia aktualizacja: 22 września 2022

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 6źródła
  • 12badań

Zielona kawa to surowe ziarna kawy (kawowca, Coffea L.), które nie zostały poddane procesowi palenia. Jest dostępna w sprzedaży w postaci ziaren do zaparzania lub ekstraktu w tabletkach lub kapsułkach.

Wpływ na zdrowie:

Pozytywny

Nazwa:

Zielona kawa

Grupa:

Suplementy diety

Napoje

Bogata w:

Kwas chlorogenowy, kofeina.

Właściwości:

Obniża ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi, może wspomagać odchudzanie, przyczynia się do redukcji stężenia glukozy we krwi

Przeciwwskazania:

Nie zaleca się stosowania przez kobiety ciężarne i dzieci.

Wysokich ilości zielonej kawy (ze względu na kofeinę) nie powinny stosować osoby z niektórymi chorobami układu krążenia, wrzodami żołądka, chorobą refluksową, chorobami nerek i wątroby.


W pigułce

  • Zielona kawa powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego krwi

  • Zielona kawa przyczynia się do zmniejszenia stężenia cholesterolu we krwi

  • Zielona kawa może w niewielkim stopniu pomagać w utracie zbędnych kilogramów i obniżać poziom glukozy we krwi na czczo

  • Ilość ekstraktu z zielonej kawy, przy którym naukowcy stwiedzili działanie prozdrowotne to ok. 200-1200 mg/dzień

  • Zielona kawa jest bogatym źródłem kwasu chlorogenowego i zawiera podobną ilość kofeiny, co kawa czarna

  • Zielona kawa jest bezpieczna dla zdrowia, jednak podobnie jak czarnej kawy, nie należy jej spożywać w zbyt wysokich ilościach ze względu na obecność kofeiny

  • Zielona kawa wydaje się nie powodować skutków ubocznych w ciąży, jednak brakuje szerszych danych naukowych na ten temat


Zielona kawa - co to jest

Zielona kawa to tradycyjne ziarna kawowca z tą różnicą, że nie zostały poddane paleniu, jak ma to miejsce w przypadku zwykłej kawy. Z tego względu ziarna tej kawy posiadają charakterystyczną, zieloną barwę.

W porównaniu do tradycyjnej kawy, zielona kawa cechuje się łagodniejszym smakiem i mniejszą goryczką. Wyczuwalna jest w niej lekka kwaskowatość.

Brak palenia ziaren kawy sprawia, że są one bardzo dobrym źródłem kwasu chlorogenowego (proces palenia w dużym stopniu niszczy ten związek), silnego przeciwutleniacza z grupy polifenoli.

To właśnie obecność wysokich ilości kwasu chlorogenowego wpływa na potencjał zdrowotny zielonej kawy.

Zielona kawa – właściwości

Czy zielona kawa wpływa na odchudzanie?

Zielona kawa jest reklamowana jako skuteczny środek na odchudzanie. I faktycznie suplementacja ekstraktem z zielonej kawy może przyczyniać się do obniżenia masy ciała. Jednakże efekt ten nie jest tak znaczący, jak można byłoby oczekiwać.

Jak stosować zieloną kawę na odchudzanie? Naukowcy zauważyli, że w ciągu 4-12 tygodni można schudnąć ok. 2,5 kg, gdy stosuje się ekstrakt zielonej kawy w ilości 180-200 mg/dzień.

Należy jednak zaznaczyć, że wyniki nowszego opracowania naukowego pokazują, że efekt ten jest jeszcze mniejszy i nieistotny, bo dotyczący utraty masy ciała na poziomie ok. 0,6 kg.

Zielona kawa obniża ciśnienie krwi

Naukowcy zabserwowali, że stosowanie zielonej kawy przyczyniło się do obniżenia skurczowego (średnio o 3,09 mmHg) i rozkurczowego ciśnienia krwi (o 2,17 mmHg).Taki efekt potwierdzili naukowcy w opublikowanej przez siebie pracy w 2019 roku na łamach renomowanego czasopisma Phytotherapy Research.

Wyniki tych badań oznaczają, że ekstrakt z zielonej kawy może być składnikiem wspomagającym redukcję ciśnienia krwi u osób w stanie przednadciśnieniowym lub u osób cierpiących już na nadciśnienie.

Dzienna dawka ekstraktu z zielonej kawy, przy której naukowcy odnotowali szczególnie korzystny wpływ na redukcję ciśnienia krwi to ok. 50-300 mg.

Zielona kawa obniża poziom cholesterolu

Najnowsze dane pochodzące z 2020 roku jednoznacznie wskazują, że suplementacja ekstraktem z zielonej kawy powoduje obniżenie stężenia cholesterolu we krwi.

Na podstawie analizy wielu badań naukowych badacze zaobserwowali, że stosowanie zielonej kawy przyczyniało się do redukcji:

  • Cholesterolu całkowitego (średnio o 4,51 mg/dl)
  • "złego" cholesterolu LDL (średnio o 4,38 mg/dl)
  • "dobrego" cholesterolu HDL (średnio o 2,63 mg/dl)

Nie stwierdzili oni jednak, aby spożywanie ekstraktu z zielonej kawy miało istotny wpływ na poziom triglicerydów. Choć w innej obszernej pracy jej autorzy stwierdzili, że ekstrakt z zielonej kawy może obniżać stężenie triglicerydów nawet o 9,28 mg/dl.

Działanie hipolipemiczne (obniżające poziom cholesterolu) naukowcy odnotowali, gdy ekstrakt z zielonej kawy był spożywany w ilości ok. 400 mg/dzień, lub gdy uczestnicy badań stosowali ziarna zielonej kawy (6 g/dzień) dostarczające łącznie 445 mg kwasu chlorogenowego.

Zielona kawa może poprawiać glikemię

W 2019 roku, na łamach czasopisma Diabetology & Metabolic Syndrome i Phytotherapy Research naukowcy opublikowali przegląd badań naukowych, w którym potwierdzili, że suplementacja ekstraktem z zielonej kawy może w pozytywny sposób wpływać na glikemię (poziom cukru we krwi).

Autorzy pracy odnotowali, że ekstrakt z zielonej kawy stosowany w dawkach 400-1200 mg/dzień powoduje obniżenie poziomu gluokozy na czczo we krwi i obniża wartość wskaźnika insulinoopornościa (HOMA-IR).

Jednocześnie stwierdzili oni, że zielona kawa nie ma istotnego wpływu na poziom insuliny.

Wyniki te oznaczają, że zielona kawa może być wartościowym produktem dla osób z cukrzycą typu 2 i insulinoopornością.

Zielona kawa – skład

Zielona kawa jest bogatym źródłem kwasu chlorogenowego

Najważniejszym związkiem obecnym w zielonej kawie jest kwas chlorogenowy, który jest zaliczany do polifenoli.

W zielonej kawie kwasu chlorogenowego może być ok. 2-6 krotnie więcej, niż w tradycyjnej kawie.

Przeprowadzone badania pokazały, że w 100 g ziaren zielonej kawy znajduje się ok. 7-9 g kwasu chlorogenowego.

Zielona kawa zawiera podobne ilości kofeiny co tradycyjna kawa

Zielona kawa jest źródłem kofeiny, która występuje w zbliżonych ilościach w porównaniu do kawy tradycyjnejZawartość kofeiny w ziarnach zielonej kawy wynosi ok. 1-2,5 g/100 g.

W przypadku suplementów diety producenci podają, że jedna kapsułka ekstraktu z zielonej herbaty zawiera ok. 17-24 mg kofeiny. Jest to taka ilość kofeiny, którą można znaleźć w 1/2-1/4 filiżance kawy rozpuszczalnej.

Zielona kawa – szkodliwość

Skutki uboczne zielonej kawy mogą wynikać z obecności kofeiny

Kofeina zawarta w zielonej kawie jest składnikiem ogólnie bezpiecznym dla naszego zdrowia, gdy jest spożywana w umiarkowanych ilościach. Dane naukowe pokazują, że dawka kofeiny, przy której nie powinny wystąpić żadne skutki uboczne to 400 mg/dzień.

Spożywanie zielonej kawy w ilości 2-3 filiżanek dziennie lub suplementacja ekstraktem z zielonej kawy w zalecanych dawkach nie dostarczają na tyle wysokich ilości kofeiny, aby spowodowały one wspomniane skutki uboczne.

W przypadku regularnego wypijania zbyt dużych ilości zielonej kawy, dostarczających ponad 400 mg kofeiny, u niektórych mogą pojawić się następujące skutki uboczne:

  • Zaczerwienienie twarzy
  • Niepokój, drażliwość i lęki
  • Bóle i zawroty głowy
  • Bezsenność
  • Nudności i wymioty 
  • Bóle stawów i drżnienie mięśni
  • Odwodnienie (zwiększenie oddawania moczu)
  • Zaburzenia pracy serca (przyspieszenie akcji serca)

Ostrożność podczas spożywania stosunkowo wysokich ilości kofeiny (a więc i zielonej kawy jej zawierającej) powinny zachować osoby z:

  • Zaburzeniami czynności wątroby i nerek
  • Chorobą wrzodową
  • Chorobą refluksową przełyku
  • Zaburzeniami rytmu serca
  • Chorobami układu krążenia

Zielona kawa – w ciąży

Można spotkać się z informacją, że kawa nie powinna być spożywana przez kobiety ciężarne ze względu na zawartość kofeiny. Jeżeli jednak chodzi o obecność kofeiny (m.in. w kawie lub zielonej kawie), to dane naukowe pokazują, że składnik ten spożywany w umiarkowanych ilościach nie powoduje niekorzystnych powikłań w trakcie ciąży. Zaleca się nie przekraczać 200-300 mg kofeiny/dzień.

Jednak ze względu na fakt, że zielona kawa, a szczególnie ekstrakt z zielonej kawy nie zostały dokładnie przebadane pod względem wpływu na zdrowie kobiet ciężarnych i potomstwa, to zaleca się zachowanie szczególnych środków ostrożności, a najlepiej profilaktyczne unikanie stosowania tego produktu.

Zielona kawa - jak stosować?

ZIelona kawa - sposób parzenia

Zieloną kawę zaparza się poprzez wsypanie do filiżanki/kubka ok. 2-3 łyżeczek zmielonej kawy i zalanie jej wodą o temperaturze ok. 90ºC (nigdy wrzątkiem!).

Ile stosować ekstraktu z zielonej kawy?

Na dzień dzisiejszy nikt nie ustalił konkretnej, zalecanej dawki ekstraktu z zielonej kawy.

Jednakże na podstawie wyników badań naukowych możemy w pewnym zakresie sugerować ilości ekstraktu z zielonej kawy, które powinny wywołać efekt prozdrowotny. Zgodnie z opublikowanymi danymi, wygląda to następująco:

  • Obniżanie ciśnienia krwi - do 300 mg/dzień
  • Redukcja poziomu cholesterolu - 400 mg/dzień
  • Poprawia stężenia glukozy we krwi - 400-1200 mg/dzień
  • Odchudzanie - 200 mg/dzień

Zielona kawa – jak kupować?

Gdzie kupić zieloną kawę? Produkt ten jest dostępny w sklepach stacjonarnych ze zdrową żywnością, a także bardzo często w hipermarketach. Największy wybór zielonej kawy można spotkać w sklepach internetowych.

Zieloną kawę można kupić zazwyczaj w trzech postaciach, jako:

  • Ziarna kawy w całości
  • Ziarna kawy zmielone
  • Ekstrakt z kawy zielonej (zwykle w formie kapsułek lub tabletek)

Napar z zielonej kawy

Jeżeli zależy nam na wypiciu zielonej kawy (jako np. odpowiednik herbaty lub tradycyjnej kawy), wówczas powinniśmy wybierać ziarna w całości i mielić je tuż przed przygotowaniem napoju. Ziarna wcześniej zmielone szybciej tracą swoje właściwości zdrowotne.

Ekstrakt z zielonej kawy

Pod względem właściwości prozdrowotnych, wartym rozważenia jest zakup zielonej kawy w postaci ekstraktu. Zdecydowana większość badań, które dotyczyły wpływu zielonej kawy na zdrowie opierała się na podawaniu uczestnikom/pacjentom wspomnianego ekstraktu. Nie oznacza to oczywiście, że zielona kawa w formie naparu nie posiada takich właściwości. Można powiedzieć, że z dużym prawdopodobieństwem również się nimi cechuje. Jednak w odróżnieniu od ekstraktu z zielonej kawy, nie zostało to zbyt szeroko zbadane.

Decydując się na wybór odpowiedniego suplementu diety z ekstraktem z zielonej kawy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zawartość kwasu chlorogenowego. 

Im więcej kwasu chlorogenowego w kapsułce, tym lepiej. Zwykle występuje on w ilości 50%. Oznacza to, że np. w 1000 mg ekstraktu znajduje się 500 mg kwasu chlorogenowego. 

Jeżeli produkt nie posiada informacji o zawartości kwasu chlorogenowego, to warto wówczas zdecydować się na wybór innego preparatu.

Więcej podobnych treści

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł

  • https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40200-020-00536-x
  • Igho Onakpoya i wsp.: The use of green coffee extract as a weight loss supplement: a systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials. Gastroenterol Res Pract, 2011;2011:382852., 2011, 382852.
  • Joe A Vinson i wsp.: Determination of Total Chlorogenic Acids in Commercial Green Coffee Extracts. J Med Food, 2019, 22(3), 314-320.
  • Zahra Gorji i wsp.: The effect of green-coffee extract supplementation on obesity: A systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials. Phytomedicine, 2019, 63, 153018.
  • Baizhi Han i wsp.: The effect of green coffee extract supplementation on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Phytother Res, 2019, 33(11), 2918-2926.
  • Feng Ding i wsp.: The effects of green coffee bean extract supplementation on lipid profile in humans: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Nutr Metab Cardiovasc Dis, 2020, 30(1), 1-10.

Pytania i odpowiedzi

  • Czy zielona kawa podnosi cisnienie?

    Nie, zielona kawa nie podnosi ciśnienia krwi, a przynajmniej nie jest to efekt długofalowy. Regularne spożywanie zielonej kawy przyczynia się do trwałego obniżenia ciśnienia krwi.

  • Czy zielona kawa jest dobra na odchudzanie?

    Stosowanie zielonej kawy może wspomóc odchudzanie, jednak skuteczność tego działania nie jest zbyt wysoka.

Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter