Kwas oleinowy

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.

Ostatnia aktualizacja: 14 listopada 2020

  • Pisząc ten artykuł, korzystaliśmy z:
  • 5źródła
  • 1badań

Kwas oleinowy to jeden z najważniejszych kwasów tłuszczowych zaliczanych do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA ang. Monounsaturated Fatty Acid) z grupy omega-9.


W pigułce

  • Kwas oleinowy to jeden z najczęściej występujących w żywności jednonienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Głównym źródłem kwasu oleinowego jest oliwa z oliwek, a także olej z orzechów laskowych, olej rzepakowy, olej z awokado
  • Spożywanie kwasu oleinowego (i innych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych) może wpływać korzystnie na poziom cholesterolu we krwi i ciśnienie tętnicze, a także poprawiać funkcje naczyń krwionośnych
  • Tłuszcze i oleje zawierające wysokie ilości kwasu oleinowego mogą być wykorzystywane do krótkotrwałego smażenia

Kwas oleinowy - właściwości

Kwas oleinowy jest dobry dla układu krążenia

Zgodnie z zaleceniami, tłuszcz przez nas spożywany powinien dostarczać głównie jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jednocześnie powinniśmy dostarczać jak najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych, których wysoki poziom w diecie jest powiązany z wyższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych.

Wobec powyższego zaleca się zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, kwasami jedno- i wielonienasyconymi.

Jak wskazują dane naukowe, spożywanie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i zastępowanie nimi w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się m.in. do:

  • Poprawy profilu lipidowego krwi (utrzymania odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi)
  • Zapewnienia właściwego ciśnienia tętniczego krwi
  • Poprawy wrażliwości na insulinę
  • Wzmacniania funkcjonowanie naczyń krwionośnych
  • Utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi

Wobec powyższego sugeruje się, że wyższy udział kwasu oleinowego w diecie kosztem nasyconych kwasów tłuszczowych, może wiązać się z mniejszym ryzykiem miażdżycy i chorób układu krążenia.

Kwas oleinowy - źródła

Kwas oleinowy nie jest zaliczany do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Oznacza to, że organizm człowieka posiada zdolność do samodzielnego wytwarzania kwasu oleinowego z wykorzystaniem innych kwasów tłuszczowych.

Najlepszym źródłem kwasu oleinowego jest oliwa z oliwek

Najbogatszym źródłem kwasu oleinowego jest oliwa z oliwek. Olej ten zawiera ok. 70-80% kwasu oleinowego.

Wysoką zawartością kwasu oleinowego cechuje się też olej z orzechów laskowych (77,8%)

Niższe ilości kwasu oleinowego występują również w:

  • Oleju z awokado (67,9%)
  • Oleju rzepakowym (61,7%)
  • Oleju z migdałów (69,4)
  • Oleju z orzechów arachidowych (44,8%)
  • Smalcu (nie więcej niż 55%)
  • Wysokookoleinowy olej słonecznikowy (83%) (nie należy mylić go ze zwykłym olejem słonecnzikowym)

Kwas oleinowy - ile spożywać

Kwas oleinowy jest najważniejszym i najobficiej występującym jednonienasyconym kwasem tłuszczowym. Z tego względu dla uproszczenia można przyjąć, że zapotrzebowanie człowieka na kwas oleinowy jest równe zapotrzebowaniu na jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Zgodnie z rekomendacjami powinniśmy dostarczać dziennie kwas oleinowy w ilości zapewniającej pokrycie zapotrzebowania na energię na poziomie 10-15%.

Oznacza to, że w przypadku stosowania diety o wartości energetycznej równej 2000 kcal, powinniśmy spożywać dziennie ok. 20-30 g kwasu oleinowego.

Taką ilość kwasu oleinowego mogłyby dostarczyć np. ok. 3 łyżki oliwy z oliwek. Trzeba jednak pamiętać, że składnik ten dostarczamy z wielu innych produktów.

Kwas oleinowy a smażenie

Tłuszcze zawierające kwas oleinowy nadają się do smażenia

Jak wiadomo, nie wszystkie oleje mogą być być poddawane obróbce termicznej (np. smażeniu). Dotyczy to przede wszystkim tych tłuszczów, które posiadają w swoim składzie wysokie ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym m.in. kwasów tłuszczowych omega-3.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (np. wspomniany kwas oleinowy) są o wiele bardziej odporne na działanie podwyższonej temperatury. Stąd oleje cechujące się wysoką zawartością kwasu oleinowego bardziej nadają się do smażenia.

Kwas oleinowy - szkodliwość

Kwas oleinowy jest bezpieczny dla zdrowia człowieka i nie wywołuje skutków ubocznych.

Kwas oleinowy - w ciąży

Nie ma żadnych przeciwwskazań do spożywania kwasu oleinowego przez kobiety ciężarne i karmiące piersią.

  • dr Bartosz Kulczyński

    autor:

    dr Bartosz Kulczyński

    Dietetyk

    Dietetyk, doktorant na Wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, współzałożyciel Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek-Zdrowie”.


Czy ten artykuł okazał się pomocny?

Oceń wpis i pomóż nam w stworzeniu najlepszego w polskim internecie źródła wiedzy o zdrowiu. Czekamy na Twoje uwagi :)

Dziękujemy za oddany głos!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Cieszymy się, że znalazłeś w tym artykule to, czego szukałeś ;)

Dziękujemy za komentarz!

Twoja opinia jest dla nas ważna. Dołożymy wszelkich starań aby nasze artykuły były lepsze.

Twoim zdaniem czegoś tu zabrakło?

Daj nam znać, a wspólnie uzupełnimy ten artykuł


Spis badań i źródeł

  • https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
  • Eduardo Lopez-Huertas i wsp.: Health effects of oleic acid and long chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) enriched milks. A review of intervention studies Health effects of oleic acid and long chain omega-3 fatty acids (EPA and DHA) enriched milks. A review of intervention studies. Pharmacol Res, 2010, 61(3), 200-7.
  • Leah G Gillingham i wsp.: Dietary monounsaturated fatty acids are protective against metabolic syndrome and cardiovascular disease risk factors Dietary monounsaturated fatty acids are protective against metabolic syndrome and cardiovascular disease risk factors. Lipids, 2011, 46(3), 209-28.
  • Liliana Perdomo i wsp.: Protective role of oleic acid against cardiovascular insulin resistance and in the early and late cellular atherosclerotic process Protective role of oleic acid against cardiovascular insulin resistance and in the early and late cellular atherosclerotic process. Cardiovasc Diabetol, 2015, 14, 75.
  • S. Terés i wsp.: Oleic acid content is responsible for the reduction in blood pressure induced by olive oil. Proc Natl Acad Sci U S A., 2008, 105(37), 13811–13816.
  • Lukas Schwingshackl i wsp.: Monounsaturated Fatty Acids and Risk of Cardiovascular Disease: Synopsis of the Evidence Available from Systematic Reviews and Meta-Analyses . Nutrients., 2012, 4(12), 1989–2007.

Kategorie: Tłuszcze



Masz pytanie?

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na ten temat lub wiesz jak uzupełnić artykuł, napisz do nas. Nasi specjaliści udzielą Tobie szybkiej odpowiedzi i przeanalizują proponowane zmiany w treści.

Administratorem Twoich danych osobowych jest vitapedia.pl. Twoje dane posłużą nam wyłącznie do kontaktowania się z Tobą.

Newsletter